Programma 2020

Wat doen we wél op Koningsdag?

Wat een jaar! De carnavalsoptocht ging niet door vanwege de storm, wat lijkt dat alweer lang geleden. Sinds medio maart zijn we door de coronacrisis in een intelligente lockdown-situatie beland. Met als gevolg dat het oude vertrouwde Koningsdagprogramma, met feesttent, springkussens en lekker eten en drinken niet door kan gaan.

10 uur | ’s Ochtends kun je op verschillende plekken in het dorp het Wilhelmus horen, gespeeld door groepjes muzikanten van Caecilia. Zing gerust mee!
Ook hangen we natuurlijk de vlag uit ter ere van de 53ste verjaardag van koning Willem-Alexander. Met oranje wimpel, als je die in huis hebt!

Hoe kun je herdenken op 4 mei?

Dit jaar ’s middags geen rondgang langs de oorlogsgraven en ’s avonds geen ceremonie met toespraken en muziek bij het Oorlogsmonument in Schalkwijk. Maar je mag wél de hele dag de Nederlandse vlag halfstok hangen uit respect voor onze oorlogsslachtoffers. ’s Avonds kun je het oranje lichtje branden voor raam.

Vanaf 15 uur | Via de link die op 4 mei op deze pagina verschijnt, kun je kijken naar de 60 minuten durende dorpsfilm Lijnen in het land. Het Eiland van Schalkwijk tijdens WOII. Deze film laat zien hoe de Tweede Wereldoorlog is ervaren en verlopen in Schalkwijk en Tull en ’t Waal. Op vragen van de leerlingen van groep 8 van de St. Michielschool vertellen dorpsgenoten die nog leven en de oorlog meemaakten hun verhaal. Ook vertellen zij hoe de bevrijding werd beleefd. Nu precies 75 jaar geleden.

Meer over de inhoud en de totstandkoming van deze dorpsfilm lees je hier.

19.00 uur | Uitzending via Omroep Houten van een korte herdenkingsceremonie op het Plein van het Houtense Oude Dorp in bijzijn van burgemeester Gilbert Isabella en de voorzitters van het 4 en 5 mei Comité van Houten en Schalkwijk. Na de opening en 2 minuten stilte wordt het taptoe-signaal geblazen gevolgd door een toespraak van de burgemeester. Daarna worden kransen en bloemen gelegd bij het nieuwe Herdenkingsmonument.

19.58 uur | In plaats van bij het Oorlogsmonument op de rotonde van de Jonkheer Ramweg zullen groepjes muzikanten van muziekvereniging Caecilia tegelijkertijd vanaf verschillende plekken in Schalkwijk en Tull en ’t Waal het taptoe-signaal blazen en na twee minuten stilte het Wilhelmus. Ook zullen er weer historische vliegtuigen over ons heen vliegen rond dit tijdstip!

22.15 uur | Op RTV Utrecht wordt het eerste deel (30 minuten) uitgezonden van de film ‘Lijnen in het land. Het Eiland van Schalkwijk tijdens WOII’. Tot 12 uur ’s middag op 5 mei wordt dit eerste deel van de film elk uur uitgezonden.

Voel je bevrijd op 5 mei!

Vandaag geen groot feest en geen buurtspelen op Fort Honswijk. De tentoonstelling op Fort Honswijk over WOII zal waarschijnlijk een ander karakter krijgen, die info volgt zo spoedig mogelijk. Vandaag kan wel de hele dag de vlag weer uit! Want het is en blijft een voorrecht dat we al 75 jaar in vrede en vrijheid leven.

22.15 uur | Op RTV Utrecht wordt het tweede deel (30 minuten) uitgezonden van de film ‘Lijnen in het land. Het Eiland van Schalkwijk tijdens WOII’. Tot 12 uur ’s middag op 6 mei wordt dit tweede deel van de film elk uur uitgezonden.